مرحله اول: جهت گیری صحیح نسبت به مشکل
*سرزنش نکردن خود یا دیگران
*رها کردن جست و جوی مقصر
*عدم فاجعه آمیز کردن
*رها کردن جست و جوی دلایل به وجود آمدن مشکل
*باور به این که مشکل طبیعی است و باید به دنبال حل آن بود.
مرحله دوم: تعریف دقیق مشکل
*شکستن مشکلات پیچیده به مشکلات ریزتر تفکیک مشکلات متعدد
*مشخص کردن این که مشکل مربوط به کیست
*روشن و واضح ساختن مشکل
*توانایی دیدن و بررسی مشکل
مرحله سوم: پیدا کردن راه حل های زیاد و متعدد
*استفاده از بارش فکری
*رها کردن سانسور ذهنی
*به دنبال راه حل های زیاد بودن
*مطرح کردن راه حل های منفی
*اعتقاد به آن که کمیت،کیفیت می آفریند
مرحله چهارم:ارزیابی راه حل های موجود با استفاده از تفکر نقاد
*استفاده از تفکر اگر... آن وقت...
*آیا راه حل برای فرد،دیگری،جامعه ضرر دارد؟
*آیا می توان به والدین گفت که چنین کاری انجام شده؟
*آیا در عمل امکان پذیر است؟
*انتخاب راه حل های مناسب
مرحله پنجم: تدوین برنامه اجرایی راه حل
*کسب اطلاعات
*جست و جوی منابع کمک رسان
*زمان بندی اجرایی
*اقدام به عمل برای اجرای راه حل
درصورتی که حل مسأله به نتیجه نرسید
علت:احتمالاً مشکل در طی زمان تغییر کرده یا مشکل به درستی تعریف نشده است.
*اصلاح نگرش نسبت به مشکل تعریف دقیق مشکل
*تعریف دقیق مشکل
*پیدا کردن راه حل های زیاد و فراوان
*ارزیابی راه حل ها و انتخاب راه حل های مناسب
*برنامه ریزی و اجرای راه حل
*ارزیابی فرآیند حل مسأله
نویسنده: امید زاهدی
منبع:کتاب کودک و خانواده
نظرات شما عزیزان: